Adakah New York Times Menindas Laporan Awal di Teluk Babi Pencerobohan?

Menangkap Lelaki dari Bay of Babi Pencerobohan

Imej melalui Bettmann melalui Getty Images

Artikel ini mengenai pelaporan New York Times dan Bay of Pigs diterbitkan semula di sini dengan izin dari Perbualan . Kandungan ini dikongsi di sini kerana topik ini mungkin menarik minat pembaca Snopes, namun tidak mewakili karya penyemak fakta atau editor Snopes.


Enam puluh tahun yang lalu, The New York Times dikatakan telah membingungkan dirinya dalam melaporkan tentang rancangan untuk Pencerobohan Bay of Pigs yang disokong oleh CIA , memperoleh penghormatan yang berkekalan dalam sejarah kewartawanan Amerika.



Kisah penindasan Bay of Pigs-New York Times telah disebutkan di buku , surat khabar , pada rancangan berita kabel dan di tempat lain sebagai kajian dalam penapisan diri dan akibatnya.

Sekiranya Times menolak permintaan Presiden John F. Kennedy, sekiranya ia mencetak semua yang dia tahu mengenai pencerobohan Kuba yang sedang menunggu keputusan, kisah penindasan berlaku, serangan malang itu mungkin telah dibatalkan dan A.S. menghindarkan bencana dasar luar.

Kisah penekanan menjadikan a pelajaran abadi mengenai bahaya organisasi berita yang menyerah pada tekanan pemerintah dan menahan maklumat penting jika sensitif, seolah-olah kerana implikasi keselamatan negara. Apabila pegawai kerajaan meminta keselamatan negara, penerbitan bahan rahsia menjadi bahan duri bagi saluran berita.

Namun dalam kes Times dan Bay of Pigs, pelajaran objek tidak relevan.

Itu kerana naratif penindasan dibesar-besarkan. Ianya adalah mitos yang didorong oleh media - salah satu dari banyak kisah terkenal mengenai media berita yang, di bawah pengawasan, larut sebagai palsu atau khayalan.

Kennedy dan Great Britain

Kennedy dan Perdana Menteri Britain Harold Macmillan bersama-sama pada waktu Kennedy dikhabarkan telah memanggil editor di The New York Times.
Perpustakaan Presiden JFK

Dikenali secara meluas, sering diceritakan semula

Seperti yang saya bincangkan di “ Keliru: Menyingkirkan Mitos Terhebat dalam Kewartawanan Amerika , 'Times tidak menekan laporan mengenai pencerobohan yang mendekat, yang dilancarkan pada 17 April 1961, dan gagal melepaskan diktator Kuba Fidel Castro .

Sebenarnya, laporan Times mengenai persiapan untuk penyerangan itu terperinci dan sering dipaparkan di halaman depan. Pembaca dapat mengetahui apa yang akan datang, jika tidak selalu secara terperinci.

Lebih-lebih lagi, tidak ada bukti yang diketahui Kennedy terlebih dahulu mengenai laporan Times yang diterbitkan pada 7 April 1961, artikel muka depan mengenai persiapan pencerobohan yang merupakan inti dari mitos penindasan.

Tidak ada bukti bahawa Kennedy atau siapa pun dalam pentadbirannya melobi atau meyakinkan Times untuk menahan atau mencairkan kisah itu dengan ketara, seperti yang telah banyak dikemukakan oleh banyak akaun.

Artikel 7 April ditulis oleh Tad Szulc , seorang wartawan asing veteran yang melaporkan dari Miami bahawa serangan oleh pemberontak Kuba yang terlatih oleh CIA sudah dekat.

Pengeditan yang sederhana dan bijaksana

Menurut akaun berikutnya oleh penyunting kanan di Times, rujukan untuk segera berlaku dan CIA dikeluarkan sebelum artikel itu diterbitkan.

Mereka beralasan bahawa 'dekat' lebih banyak ramalan daripada fakta. Editor pengurusan, Turner Catledge , kemudian menulis bahawa dia 'ragu-ragu untuk menentukan CIA ketika kami mungkin tidak dapat mendokumentasikan tuduhan itu.' Istilah 'pegawai Amerika Syarikat' diganti. Kedua-dua keputusan itu sederhana dan bijaksana.

Perselisihan timbul di kalangan editor Times secara dalaman mengenai pemangkasan menjadi satu lajur tajuk utama yang mengiringi kisah Szulc. Tajuk utama yang merangkumi empat lajur telah dirancang.

Ukuran tajuk utama suratkhabar biasanya sesuai dengan kepentingan relatif artikel. Judul empat lajur akan memberi isyarat 'kisah yang sangat penting,' kata bekas wartawan dan editor Times Harrison E. Salisbury dalam ' Tanpa Rasa Takut atau Nikmat: The New York Times and Its Times , 'Akaun orang dalam. Paparan empat lajur jarang berlaku, walaupun tidak pernah didengar, di muka depan Times pada awal 1960-an.

Tetapi tanpa merujuk kepada pencerobohan pencerobohan, tajuk utama empat tiang sukar untuk dibenarkan. Walaupun begitu, artikel Szulc yang panjang mendapat penempatan yang menonjol di bahagian atas halaman depan Times.

' Unit Anti Castro Dilatih Berjuang Di Pangkalan Florida , ”Tajuk utama dibaca.

Tidak mungkin Kennedy membuat rayuan peribadi kepada sesiapa di Times pada 6 April 1961, pada hari penghantaran Szulc diajukan, diedit dan disiapkan untuk diterbitkan. Log White House tidak menunjukkan panggilan telefon ke Kesungguhan atau eksekutif senior Times yang lain pada 6 April, menurut Perpustakaan Presiden John F. Kennedy di Boston.

Peluang kecil untuk menelefon

Salah satu kisah wartawan Tad Szulc untuk The New York Times sebelum pencerobohan Bay of Pigs.
Makluman Mitos Media ,Pengarang disediakan

Presiden menghabiskan separuh terakhir petang hari itu sebagai tuan rumah kepada Harold Macmillan, perdana menteri Britain, dalam pelayaran di kapal layar presiden di Sungai Potomac. Ia hampir pukul 6:30 petang ketika Kennedy kembali ke Rumah Putih.

Itu meninggalkan sedikit peluang baginya untuk memanggil eksekutif Times sebelum edisi pertama akhbar itu diterbitkan.

Salisbury 'Without Fear or Favor' menawarkan perbincangan terperinci mengenai perbincangan dalaman mengenai artikel Szulc dan akaunnya tetap tegas.

'Pemerintah pada bulan April 1961,' tulis Salisbury, 'tidak ... tahu bahawa The Times akan menerbitkan kisah Szulc walaupun menyedari bahawa The Times dan wartawan lain menyiasat di Miami. Presiden Kennedy juga tidak menghubungi [pegawai kanan Times] mengenai kisah itu. … Tindakan yang diambil The Times [dalam menyunting laporan Szulc] adalah atas tanggungjawabnya sendiri, ”hasil perbincangan dalaman.

'Paling penting,' tambah Salisbury, 'The Times tidak membunuh kisah Szulc ... The Times percaya bahawa lebih penting untuk diterbitkan daripada menahan. Terbitkan begitu. '

Kejadian ke Bay of Pigs bukanlah kisah sekali. Sememangnya, sifat liputan pra-pencerobohan Times yang berterusan tidak pernah diperhatikan ketika mitos penindasan diberitahu.

Setelah menerbitkan artikel Szulc, Times memperluas laporannya mengenai pencerobohan yang belum selesai. Halaman depannya pada 9 April 1961, misalnya, memuat kisah oleh Szulc bahawa para pemimpin buangan Kuba berusaha untuk mendamaikan persaingan mereka sambil 'menyiapkan dorongan' melawan Castro.

'Asumsi pertama rancangan [pemimpin],' tulis Szulc, 'adalah bahawa pencerobohan oleh 'tentera pembebasan,' sekarang dalam tahap akhir latihan di Amerika Tengah dan di Louisiana, akan berhasil dengan bantuan dalaman pemberontakan di Cuba. '

Dengan itu, Szulc secara luas menjelaskan objektif misi yang membawa 1.400 orang buangan bersenjata ke pantai pendaratan di barat daya Cuba.

Serangan mereka dihancurkan dalam masa tiga hari.


W. Joseph Campbell , Profesor Pengajian Komunikasi, Sekolah Komunikasi Universiti Amerika

Artikel ini diterbitkan semula dari Perbualan di bawah lesen Creative Commons. Membaca artikel asal .